Email Marketing

‘The Money is in the List’

E-mail Marketing doe je om mensen aan je te binden. Het draait om langetermijnplanning: wat vinden je klanten leuk of fijn om te lezen waardoor ze meer van je willen afnemen? Of hoe vertel je je beoogde klanten dat ze jouw product of dienst moeten afnemen?

Dit is de volgorde van vertrouwen winnen bij E-mail Marketing:

1. Know – Zorg dat mensen weten wie je bent en/of wie je bedrijf is, en waar je (bedrijf) voor staat.

2. Like – Zorg dat mensen je gaan waarderen. Geen sleazy sales tactics die werkten in 1990 a.u.b. Hier worden we allemaal niet vrolijk van. Deel fijne dingen, of leerzame dingen, of leuke dingen, allemaal goed, als het maar prettig is voor jouw (toekomstige) klanten.

3. Trust – Vertrouwen heb je in wezen gewonnen als je aan de vorige twee punten hebt voldaan. Maar de meeste mensen hebben wat meer bevestiging nodig dus nu moet de cyclus herhaald worden. Hoe vaak? Dat kunnen we eenvoudig meten maar ga maar uit van een behoorlijk aantal.

E-mail Automation

En dat is waar een zogenaamde ‘autoresponder’ om de hoek komt kijken. Deze kun je per categorie klanten instellen om geautomatiseerd e-mails te versturen. Dit kost behoorlijk wat tijd om goed op te zetten en er moet redelijk wat content voor gemaakt worden. Vandaar dat dit zich ook goed loont om uit te besteden en het op een logische manier te laten opzetten. Want als het eenmaal goed staat maak je hier jarenlang gebruik van en zal het zichzelf terugbetalen. En niet één keer…

The Money is in the List

Dit is een gevleugelde uitspraak van ervaren internet marketeers. Het draait om doorzettingsvermogen en een lange adem maar e-mail is nog altijd de grootste verdiener van alle vormen van marketing. En dat is het geval vanwege de zeer korte afstand die er bestaat tussen jou en je ontvangers.

Door het opbouwen van de vertrouwensband zal duidelijk worden wie je echte fans worden met wie je nog jaren een voor beide partijen vruchtbare relatie zult onderhouden. De mensen die de e-mail niet meer openen worden met het juist instellen van de software automatisch buiten geknikkerd zodat ze niet onnodig het klantenbestand vervuilen. Niet te vroeg maar zeker niet te laat. Als ze toch geïnteresseerd blijken schrijven ze zich vanzelf opnieuw in. Want ook die mogelijkheid kunnen we geautomatiseerd per e-mail sturen.

Quitte spelen is winnen

Het is net als met advertenties: vanwege het langetermijneffect van e-mail marketing hoef je alleen maar quitte te spelen om te winnen. Het vertrouwen dat je hiermee wint, als je het goed doet, is zo groot dat je reputatie beter en beter zal worden. En je reputatie is wat klanten en dus geld genereert. Keer op keer, jaar in jaar uit.

Ben je benieuwd naar hoe E-mail Marketing jouw bedrijf zou kunnen verbeteren? Stuur dan een berichtje met wat aanvullende informatie, dan kom ik er zo snel mogelijk op terug.

HALLO, IK BEN BOB SCHILLEMANS

Hoe mag ik je helpen?

Wil je meer uitleg of duidelijkheid over een bepaald onderwerp dan hoor ik het graag.